بسمه تعالی

دیباچه ای از علم هسته ای

بسمه تعالی

دیباچه ای از علم هسته ای

بسمه تعالی

فیزیک هسته‌ای بخشی از علم فیزیک است که به بررسی خواص و ویژگی‌های هستهٔ اتم‌ها می‌پردازد.
از جمله این خواص می‌توان به خواص استاتیکی هسته‌ها مانند گشتاورهای مغناطیسی و الکتریکی، انرژی‌های بستگی و همچنین خواص دینامیکی هسته‌ها مانند مدهای واپاشی و خواص رادیو اکتیویتهٔ هسته‌ها اشاره نمود.

نویسندگان

۲۴ مطلب توسط «پوریا نصیری دهج» ثبت شده است

   زنجیره واپاشی (Decay chain) در علوم هسته‌ای به فرایند زنجیره‌ای که طی آن یک ایزوتوپ ناپایدار به ذرات پایدار تبدیل می‌شود، گفته می‌شود. اکثر عناصر رادیواکتیو به صورت مستقیم و طی یک فرایند به ماده پایدار تبدیل نمی‌شود و در طی فرآیندی پیچیده این فرایند صورت می‌پذیرد.

25 Ordibehesht 95 ، 01:38
پوریا نصیری دهج

یکی از خواص هسته واپاشی است که وابسته به زمان است. بعد از کشف پرتوزایی هسته توسط بکرل مشخص شد که هسته های ناپایدار سه نوع انرژیتابش می کنند طبقه بندی این تشعشعات از روی انرژی می باشد. 

10 Ordibehesht 95 ، 17:26
پوریا نصیری دهج

پزشکی هسته‌ای ، شاخه‌ای از پزشکی است که در آن تشعشع و خواص هسته‌ای نوکلوئیدهای رادیواکتیو و نوکلیدهای پایدار هم برای تشخیص و هم برای درمان امراض بکار می‌روند. این امر می‌تواند یا با پرتو دهی مستقیم مریض با یک چشمه تشعشع خارجی یا با تزریق داروهای نشاندار با رادیواکتیویته به مریض تحقق یابد. زمینه پزشکی هسته‌ای و رادیو دارو در 20 سال گذشته رشد فوق العاده‌ای داشته است. 

09 Ordibehesht 95 ، 17:00
پوریا نصیری دهج

مدل های هسته ای در غیاب یک تئوری کامل درباره نیروها و ساختارهسته ای تکوین یافته است امروزه چند مدل که هر یک برای توضیح جنبه خاصی از پدیده های هسته ای بکار می رود. زیرا هیچ یک از این مدل ها به تنهایی برای بیان تمام پدیده ها کفایت نمی کنند. 

08 Ordibehesht 95 ، 17:40
پوریا نصیری دهج

آشکارسازها ابزاری هستند که برای سنجش و آشکارسازی شدت و یا طیف یونیزاسیون و یا غیر یونیزاسیون به کار می‌رود. اساس کار اکثر آشکارسازها مشابه است. متناسب با این که بخواهیم چه نوع ذره‌ای را آشکار کنیم باید از آشکارسازهای خاصی استفاده کنیم.

08 Ordibehesht 95 ، 17:35
پوریا نصیری دهج

آنالیز به روش فعالسازی نوترونی (NAA) بعنوان یک روش قدرتمند برای آنالیز نمونه­ها وتعیین کیفی و کمی عناصر موجود در نمونه بکار

می­رود. اساس این روش بر پایه تبدیل عناصر مختلف موجود در نمونه به ایزوتوپ­های رادیو اکتیو در اثر تابش­دهی با نوترون در رآکتور هسته­ای استوار است. در اثر تابش­دهی ایزوتوپ­های پایدار که اکثر عناصر تشکیل دهنده نمونه­های معدنی، مواد زیست شناسی و ... را شامل می­شوند در اثر نوترون­گیری به مواد رادیو اکتیو تبدیل می­شوند. 

07 Ordibehesht 95 ، 17:43
پوریا نصیری دهج

در فیزیک آشکارسازی تابش‌های یون ساز، وسیله‌ای است که در آن از مواد نیمه هادی (اغلب سیلیکون یا ژرمانیوم) برای اندازه‌گیری اثر برخورد ذرات باردار یا فوتون‌ها استفاده می‌شود. آشکارسازهای نیمه هادی در طول دهه‌های اخیر کاربرد گسترده‌ای به ویژه برای آشکارسازی گاما و طیف‌سنجی اشعه ایکس و در آشکارسازهای ذرات، پیدا کرده‌اند. 

06 Ordibehesht 95 ، 17:45
پوریا نصیری دهج

همچنان که پیشرفت علم در شکاف اتم و استفاده از انرژی هسته‌ای زیاد می‌شود، اثرات نامطلوب این فناوری و همچنین و کارکردهای مخرب آن نیز افزایش می‌یابد. لذا پیش‌بینی روش‌هایی برای مقابله انسان با این شرایط آلوده حین کار و همچنین مواقع ضروری مثل استفاده دشمن از بمب هسته‌ای یا انفجارهای ناخواسته اتمی، رویکردی است که از همان ابتدا برای پژوهشگران این حوزه در پیش گرفته شده است. از طرفی توسعه فضانورد و سفر به فضا که

02 Ordibehesht 95 ، 21:54
پوریا نصیری دهج

وقتی ذره باردار حامل انرژی به یک بلور برخورد می‌کند، الکترونهای بلور را از شبکه آن جدا می‌کند. با کنده شدن الکترون از بلور تابشی گسیل می‌شود که بعضی از بلورها نسبت به آن شفاف هستند. بنابراین عبور ذره باردار حامل انرژی در بلور به صورت سوسوزنی نور علامت داده می‌شود که این نور در یک آشکار ساز سوسوزن به یک تپ الکتریکی تبدیل می‌شود.

در یک بلور جسم جامد ، برهمکنش میان ذره باردار حامل انرژی و الکترونها باعث کنده شدن الکترون از محل خود در شبکه بلور می‌شود. هنگامی که الکترونی در این تهی جا (جای خالی) می‌افتد، نور گسیل می‌شود که بعضی از بلورها نسبت به این نور شفاف

30 Farvardin 95 ، 13:31
پوریا نصیری دهج

مقدمه

پیشرفت فیزیک هسته‌ای تا حد زیادی در نتیجه اکتشاف نوعی از گلوله‌های هسته‌ای بوده ، گر چه از بسیاری جهات مشابه با پرتونهای عادی است، ولی هیچ بار الکتریکی همراه آنها نیست. این پروتونهای بی‌بار ، یا بنابر اصطلاحی که بیشتر رواج دارد این نوترونها ، برای بمباران هسته عنوان گلوله کمال مطلوب را دارند، چه از آن جهت که فاقد بار الکتریکی بوده هیچ نیروی دافعه‌ای از طرف

29 Farvardin 95 ، 13:27
پوریا نصیری دهج